ad

Numer Bieżący Wydanie 3(107)/2024

Aktualności i informacje

Kurs Technologia Betonu – edycja jesień 2024

2024-09-05
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.

Trwa budowa prawie 100 km dróg szybkiego ruchu z nawierzchnią betonową

2024-09-04
Nawierzchnia, do budowy której zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym, powstaje na autostradzie A2. Betonowe nawierzchnie, budowane z krajowych surowców, są stosowane przy realizacji najbardziej wymagających inwestycji drogowych takich jak droga ekspresowa S3 Bolków – Kamienna Góra wraz liczącym 2300 m z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Obecnie w Polsce trwa budowa ponad 91,4 km dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowej.

Film z układania nawierzchni betonowej w tunelu Zielonki na drodze S52

2024-08-02
31 lipca 2024 r. został otwarty odcinek drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie) wraz z najdłuższym, pozamiejskim tunelem w Polsce (2300 m długości). W tunelu tym, ze względów bezpieczeństwa, wykonano nawierzchnię betonową. Podobnie postąpili wykonawcy tuneli w ciągu drogi ekspresowej S52 (woj. małopolskie). Tunele Zielonki i Dziekanowice mają nawierzchnię betonową. W tunelu Zielonki (653 m długości) nawierzchnię betonową układano w maju i czerwcu 2024 r. Zobaczmy jak przebiegał ten proces.

Od Wydawcy

issue-cover
Środek wakacji, jedni po urlopie, wielu innych cieszy się jeszcze perspektywą choćby krótkiego odpoczynku od codziennych obowiązków, ale dla budowlańców to jak zwykle szczyt sezonu. Jak zawsze, bardzo dokładnie analizujemy sytuację sektora budowlanego, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru cementowego. Trzeba powiedzieć, że jak dotąd wyniki pozytywnie zaskakują – według informacji Głównego Urzędu Statystycznego, w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku produkcja cementu była o 9,2% większa niż w tym samym okresie roku 2023. Swoje prognozy dotyczące całego roku koryguje także Marcin Peterlik z Instytutu Prognoz i Analiz Gospodarczych, który przewiduje roczny wzrost krajowej sprzedaż cementu o 6%. Ten wzrost wiąże się głównie z wysoką konsumpcją, ale obserwujemy też pewne symptomy ożywienia w budownictwie mieszkaniowym oraz infrastrukturze. 
W trakcie czerwcowego spotkania wykonawców dróg z nowym Dyrektorem Generalnym Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Pawłem Woźniakiem, zapowiedziano wydanie ponad 20 mld złotych na budowę dróg, z innych źródeł dowiadujemy się o wyraźnym przyspieszeniu w obszarze infrastruktury kolejowej, co w konsekwencji powinno przełożyć się na poprawę wyników w budownictwie.

ad

ad